‌آموزش برتر، یادگیری بهتر

وبلاگ آموزشی جهت بیان تجربیات و تبادل نظر با همکاران و دانش آموزان

وبلاگ آموزشی جهت بیان تجربیات و تبادل نظر با همکاران و دانش آموزان

‌آموزش برتر، یادگیری بهتر

معلمی عشق است ، هنر است ، سوختن و ساختن است . همچون شمع گداختن و روشنی بخشیدن است . معلم معمار بزرگ وادی شرافت است ، نه بازرگان گم گشته در بازار تجارت .
معلم طلایه دار ایمان ، عشق ، ادب ، اخلاق و نزاکت است . هر حرکت او از چشمان تیزبین و معصومانه ی شاگردانش مخفی نمی ماند . او باید مظهر اعتماد ، وقت شناسی ، وفای به عهد ، صفا و صمیمیت و راستگویی باشد ، تا جوانانی شجاع ، مودب ، راست گفتار ، وطن دوست و عاشق مردم پرورش دهد .
رزگار لطفی/ دبیر شاغل در آ . پ منطقه زیویه

بایگانی

کلاس موضوعی چیست؟

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ق.ظ

کلاس موضوعی چیست؟

بهسازی و تجهیز کلیه کلاسهای موضوعی و کتابخانه و آزمایشگاه وکارگاه

 

در یک کلاس موضوعی کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد تا معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی به انتقال مفاهیم و یادگیری بیشتردانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.

 

 

 

 

 

کلاس موضوعی چیست؟

در یک کلاس موضوعی کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد تا معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی به انتقال مفاهیم و یادگیری بیشتردانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.

 .

این مدارس بصورت کلاسهای موضوعی اداره می شود یعنی برای هر درس، کلاس مخصوصی درنظر گرفته شده و باتوجه به برنامه درسی ، هر ساعت در یک کلاس هستید. در هر کلاس جای نشستن هردانش آموز مشخص است بنابراین بلافاصله بعداز زنگ خوردن وسایلش را برمی دارد و به کلاس موردنظر می­ رود، وسایلش را در جای مخصوص خودش قرار می دهد و کلاس را برای استراحت ترک می نماید. تزئینات و رنگ دیوار و نیمکتها باتوجه به شرایط درس هر کلاس طراحی شده است. دربعضی از کلاسها لازم است گروه درسی با هم در یک جا بنشینند. در هر کلاس کمدی قرار داده شده که به کمک همه ی آن ها با ساخت وسایل کمک آموزشی مربوط به درس تزیین می شود.

البته وسایلی که به صورت اختراع و ابتکار جالب توجه ساخته شود در کمد مخصوص دیگری که در سالن مدرسه قرار دارد، گذاشته می شود و از امتیازات ویژه ای برخوردار می شوید پس همیشه خلاقیت خود را به کار می بندند تا بهترین وسایل را بسازند.

 

مزایای کلاس های موضوعی در مدارس :

-         قرار گرفتن کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی یک درس در یک کلاس

-         فراهم کردن فرصت و فضای مناسب برای فعالیت های علمی و عملی توسط دانش آموزان

-         ارتقاء سطح کیفی آموزش در مدارس    

-         انتقال بهتر مفاهیم وکمک به یادگیری بهتر و آسان تر دانش آموزان

-         صرفه جویی در زمان تدریس

-         بکارگیری روش های نوین و فعال تدریس  

-         متناسب نمودن نوع روش تدریس بر اساس موضوع هر کلاس

-         افزایش عمق یادگیری مطالب در ذهن دانش آموزان

-         رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان

-         تقویت روحیه کارگروهی در دانش آموزان ( گروه های 3 یا 5 نفری )  

-         ایجاد رقابت سالم در بین اعضای گروه

-         تقویت روحیه پرسش گری ، مشارکت ، و تفکر در دانش آموزان

-         ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر در دانش آموزان

-         چرخشی بودن کلاس های درسی

-         جلوگیری از یکنواخت بودن کلاس های درسی

-         افزایش انگیزه و دلبستگی دبیران نسبت به تجهیز کلاس موضوعی خود

-         استفاده صحیح از وسایل و امکانات کمک آموزشی موجود

-         شناسایی نواقصات آموزشگاه از لحاظ امکانات آموزشی

-         آموزش عملی همراه با آموزش تئوری در کلاس درس

-         ثابت بودن کلاس معلم و تجهیزات در طول سال تحصیلی

-        تغییرچینش سنتی دانش آموزان در کلاس
 

    یکی از دیگر مزایای این طرح دلبستگی معلم به این کلاس به دلیل اختصاص  آن به نام اوست. بنابراین انگیزه زیادی دارد که با اضافه کردن امکانات مورد نظرش به کلاس با توجه به تجارب و سلیقه خود ، تدریس را برای خود آسانتر نموده و گیرایی دانش آموزان را بیشتر کند.

 

هدف از تشکیل کلاسهای موضوعی:

   کلاس موضوعی با هدف آموزش عملی همراه با آموزش تئوری در کلاس درس و ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر و همچنین آموزش کار گروهی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی طراحی شده است.

 

چگونه ؟

  ازدرکنارهم قرارگرفتن چند عامل ازجمله چیدمان مناسب و مختص همان کلاس درس ، دراختیارداشتن تجهیزات و ابزار مناسب آن درس و آمادگی معلمان جهت القای بهتر این مفاهیم می توان مقدمات کلاس موضوعی را  فراهم کرد.

 

از اهداف این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دانش‌آموزان می‌توانند با دسترسی به انواع ابزارهای آموزشی، فرصت‌های یادگیری را در سطوح مختلف گسترش دهند

  تعامل دانش و مهارت در راستای افزایش خلاقیت-

  حرکت از محتوامحوری به فرآیندمحوری و یادگیری محوری-

  تغییر نقش معلم از انتقال‌دهنده اطلاعات به هدایت‌کننده‌ی فعالیت‌های یادگیری-

 کاربرد آموزش در زندگی، کمک به دانش‌آموزان در برقراری ارتباط معنادار میان موضوعات درسی-

  تقویت تفکر خلاق و نقّاد و پذیرش نقش یادگیرنده فعال-

  بهبود روابط معلم و شاگرد و ایجاد حسّ تعلق نسبت به مدرسه در دانش‌آموزان-

 تقویت مهارت‌های فرآیندی مانند جستجوگری، کاوشگری، فرضیه‌سازی، حل مسأله، بارش مغزی، آفرینندگی-

فراهم نمودن فرصت وفضای مناسب برای انجام فعالیت های علمی توسط دانش آموزان-

فراهم شدن شرایط مناسب جهت بکارگیری روش های فعال تدریس از سوی معلمان-

ایجاد فرصت وترغیب دانش آموزان به تفکر وتحقیق-

شناخت استعدادوتوانمندی های بالقوه دانش آموزان-

توجه به جایگاه فناوری در آموزش-

کلاس‌های موضوعی متناسب با مفاد-

 

از دیگر اهداف اجرای این طرح می‌توان به جایگاه فناوری در آموزش، ایجاد فرصت و ترغیب دانش‌آموزان به تفکر و تحقیق، فراهم شدن شرایط مناسب برای بکارگیری روش‌های فعال تدریس و فراهم کردن فرصت و فضای مناسب برای فعالیت‌های علمی توسط دانش‌آموزان اشاره کرد.

هدف کلی این معاونت از برگزاری این طرح، ایجاد توسعه تدریجی کلاس‌های موضوعی برای ارتقای سطح کیفی آموزش در مدارس است.

چرا گروه های 3 یا 5 نفره ؟

    به دلیل تقویت دانش آموزان برای کار گروهی و احساس موثر بودن آنها در گروه ، پیشنهاد می شود حتما دانش آموزان در یک گروه قرار گیرند و دانش آموزی که از نظر درسی و کنترل بر روی دیگران قویتر است به عنوان سر گروه یا نماینده گروه انتخاب شود .با این روش علاوه بر ایجاد رقابت در داخل یک گروه می توان رقابت در گروه های مختلف ایجاد نمود تا میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش داد . در ضمن بهتر است گروه ها 3 یا 5 نفره باشند تا در هنگام رای گیری ها بتوان اکثریت را انتخاب نمود.

مثال:

 برای مثال درکلاس موضوعی علوم لازم است تجهیزات کامل برای معلم برای انجام کلیه آزمایش ها وجود داشته تا بتواند در هنگام تدریس به صورت عملی آن فرایند را توضیح دهد . علاوه بر معلم دانش آموزان نیز باید در گروه های خود این وسایل را در اختیار داشته تا بتوانند خودشان نیز همراه با معلم آن مبحث را به صورت عملی انجام دهند تا فرآیند یادگیری کامل شود و اهداف ما نیز به طور کامل محقق شود.

 

 

 

 

 

 

 از ضرورت های اجرای این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

شیوه‌ی ارزشیابی متفاوت است، برای هر یک از دانش‌آموزان خویش یک پرونده کاری تشکیل می‌شود و گزارش فعالیت‌های انجام‌شده هر فرد در این پرونده بایگانی می‌گردد.

توجه ویژه به ارزشیابی مستمر(هر دانش‌آموز با خودش مقایسه می‌شود نه با دانش‌آموزان دیگر. پس ارزشیابی نسبی نیست)

توجه به تفاوت‌های فردی در دانش‌آموزان

ارزشیابی با رویکرد حل مسأله، تهیه سیاهه رفتار و چک‌لیست مهارت‌ها و نگرش‌ها و ارزشیابی با توجه به پرونده‌ی عملکردی دانش‌آموزان

ایجاد انگیزه مستمر برای تمامی دست‌اندرکاران خصوصاً دبیران و عوامل اجرایی

مشارکت و هم‌اندیشی دبیران در کلیه‌ی مراحل اجرا

پشتیبانی مسئولین و مدیران


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۹
رزگار لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی